Thursday, 9 March 2017

"Saya izinkan abang kahwin lagi dengan syarat nikah 2 orang sekaligus!"



(Perkongsian daripada Kisah Rumah Tangga)

Salam admin hide profile anak saudara kesayangan saya ini.. hehe.. salam KRT semua saya ingin ceritakan masalah rumahtangga saya ini.. saya dah siapkan diri untuk dikecam daripada kamu smua... saya berumur 22 tahun dan mempunyai seorang anak perempuan... saya berkahwin semasa umur saya 17 tahun.. dan sekarang prkahwinan saya dah pon mencecah 5 tahun..saya berkahwin dengan suami semasa suami tidak mempunyai apa-apa pon.. takde kereta takde rumah sendiri.. takde moto.. bekerja makan gaji di restoran dengan pendapatan hanya rm900 sebulan... kami baru-baru kahwin memang susah.. kadang-kadang ikat perut takmakan.. dengan hutang keliling pinggang.. sampai takde duit untuk beli telur nak makan... saya fikir nak masak apa dan last-last saya ambik daun tepi rumah untuk masak buat makan malam..memang perit masa tu... selepas saya melahirkan anak alhamdulillah rezeki makin bertambah dan terus tambah..

Suami dapat kerja dengan gaji RM 3k sebulan.. suami memang baik dan bertangungjawab tak pernah abaikan nafkah kami 2 beranak.. dulu saya surirumh sepenuh masa..suami dah mampu mmbeli emas kat saya.. mampu beli kereta mewah.. beli moto dan rumah teres 1 tingkat.. memang rezeki anak tu ada.. cuma kita kena banyak sabar..aawal tahun 2015 suami telah memulakan prniagaan dari kecil-kecil sampai maju... orang kampung hairan kenapa kami dapat kaya dengan cepat.. dan sekarang suami mempunyai 4 buah restoran... 1 kedai baju... dan 1 kedai runcit.. alhmdulillah makin bertambah rezeki dari rumah teres 1 tingkat sekarang kami duduk rumah banglo 2 tingkat.. dan mempunyai 2 orang gaji di rumah...

Niat dihati bercerita bukan nak berlagak or menunjuk.. tapi nak bagithu peritnya hidup kami dulu... tapi apakan daya betul la cakap pepatah dulu-dulu.. dugaan isteri semasa suami susah dan dugaan suami apabila suami dah senang dan berjaya... awal tahun ini pada 1 malam tu suami dan saya nak tido awal.. dan seperti biasa kami akan baca doa.. sembang-sembang dahulu... dan malam tu suami hasrat untuk menikah 1 lagi... saya terkejut.... terkejut sangat-sangat.. suami yang saya terlalu percaya telah menduakan saya...

Saya bertenang sekejap saya taknak gaduh-gaduh dengan suami..saya tanya elok-elok "Sape bidadari tu bang yang telah mencuri hati abang dari saya? "Soalan saya dengan senyum... suami jawab perempuan tu adalah janda anak 1 orang.. lagi saya terkejut... ya Allah kuatkan lah hati hamba mu ini.... malam tu saya dah tak mampu nak cakap papa lagi saya diam... saya belum jawab soalan suami saya lagi...suami tanya lagi ""boleh tak abang nak nikah 1 lagi?"" Saya diam dan terus tido..bertemankan air mata malam itu....

So selepas malam tu berlalu saya dah fikir masak-masak...memang suami saya mampu untuk nikah lagi.. 4 orang bini pon suami saya mampu semuanya....

Seperti biasa petang tu suami saya balik rumah.. dan saya tengah solat asar.. saya menyambut suami saya dengan baik... malam tu selepas solat saya dan suami masuk blik sebelum tido saya panggil suami "abang... Saya izinkan abang untuk nikah lagi 1" suami terkejut dengan jawapan saya... dan suami senyum sambil ucapkan terima kasih sayang... saya cakap lagi.. "tapi ade 1 syarat" suami tanya syarat apa..? saya jawab kalau abang nak nikah lagi 1 abang kena nikah 2 orang sekali gus.. suami terkejut lagi... 2 orang?? Ye 2 orang.. bini no 2 and bini no 3... abang nak cukupkan 4 orang pon takpe saya tak kisah.. tapi buat masa ini abang nikah 2 orang je dulu termasuk saya 3 orang la semua isteri-isteri abang... suami jawab ye dia setuju ...

Keesokkannya suami bagitahu kat perempuan tu yang saya telah setuju untuk mereka nikah..tapi dengan 1 syarat suami kena nikah lagi satu isteri... last-last perempuan tu meroyan dan jawab dia takleh terima kalau suami saya kahwin bini no 3...dan dia tak nak kongsi dengan perempuan lain.. dia hanya nak kongsi dengan saya je..

Selepas tu saya pergi jumpa perempuan tu dan cakap kat dia takpela kalau awak takleh terime madu no 3 tu buat masa ni awak nikah je dulu dengan suami saya....dan selepas seminggu nikah awak bersanding... cukup sebulan awak nikah dengan suami saya..suami saya kena kahwin dengan seorang lagi perempuan bini no 3...dia menangis-nangis dan merayu kat saya jangan bagi suami nikah bini no 3.. kejam kan saya?? Wahai krt saya tahu saya kejam..dan patut dikecam...

Itu keputusan mukatamad saya... last-last perempuan tu membawa diri dan balik kampung kerana tak mampu terima dengan syarat saya iaitu untuk suami nikah bini no 3..selepas peristiwa itu suami dah tak cakap nak nikah lagi... perhatian dah lebih kepada kami sekeluarga.. mungkin suami dah sedar bahawa deritanya hidup brmadu ini... KRT semua saya tahu saya ni kejam dan jahat sebab tak adil... tak bagi suami untuk nikah lagi... saya tak kisah sape-sape nak kecam saya... sebab saya tahu saya tak adil bagi suami saya..sebenarnyee saya tipukan suami je kena nikah 2 orang sekali gus..saya nak tengok sejauh mana perempuan tu boleh boleh buat dengan keputusan saya ini... tapi apakan daya... dia telah pon pergi dari hidup suami saya... takde perempuan yang sanggup hidup berkongsi kasih dalam rumahtangga ini... ini je cerita dari saya...wassalam..


loading...
Previous Post
Next Post